top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תShahar Kedar

סוגי גלגלים - קוטר, רמת קושי וסוג חתך

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023

בפוסט זה יוסבר איך לבחור סט גלגלים לרולרבליידס, כך שיתאים לסגנון ההחלקה. יוסברו המושגים: קוטר, רמת קושי וסוג חתך גלגל, כמו כן יוסבר הקשר בין הגלגלים לבין המרכב (FRAME).


שאלה נפוצה: מאיזה חומר עשוי הגלגל ? סיליקון או פלסטיק ? גלגלים עשוים מתרכובת פוליאוּרֶתן (Polyurethane) איך מוודאים שהגלגל מספיק איכותי ? עבור מתחילים הדרך הטובה ביותר לוודא את איכות הגלגל, הינה לקנות רולרבליידס מחברה מוכרת בתחום, ניתן לבחור על פי הרשימה בפוסט ברולרבלוג שלנו בלינק הזה:


קוטר - ההבדל בין גלגל קטן לגלגל גדול

עקרונות בסיסיים מנחים לבחירת קוטר גלגל: עבור מתחילים או למטרות: סלאלום, אורבני (STREET), סקייטפארק, הוקי.

עדיפות לקוטר קטן 72-80 מ"מ, כדי להדגיש את היתרונות שבתאוצה מהירה, יכולות תמרון וזריזות. עבור מתחילים ולמטרות: סלאלום, אורבני, הוקי, והחלקה כללית במגרש החלקה, בעיר ושבילי אופניים.

עדיפות לקוטר בינוני 80-84 מ"מ - על מנת להיות יעילים במהירות בינונית, ועל מנת להשיג יכולת תמרון סבירה. עבור מטרות: מרוצים (SPEED SKATING), והחלקה כללית ברמת מתקדמים בעיקר בשבילי אופניים רחבים ולא צפופים. עדיפות לקוטר גדול 90-125 מ"מ - יעיל במהירות גבוהה. תאוצה ומהירות - מה ההבדל מבחינת קוטר הגלגל: גלגל קטן דורש פחות כוח כדי להאיץ (ביחס לגלגל גדול יותר), נדגים את זה על שני תחרישים: החלקה במגרש החלקה קטן, והחלקה באזור עירוני צפוף, בשני התרחישים נזדקק לתאוצה יעילה כדי להגיע כמה שיותר מהר למהירות בה נרצה להתקדם, מצד שני לא יהיה צורך מהותי בשימור מהירות לאורך זמן. הגלגל הגדול ישמר את המהירות באופן יעיל יותר, ידרש יותר זמן (ויותר כוח) להאיץ למהירות גבוהה, אולם שימור המהירות ידרוש פחות כוח, לכן נעדיף גלגל גדול במקרים של מרוצים או החלקה בשבילי אופניים פתוחים ולא צפופים. הסרטון הבא מדגים את ההבדל בין תאוצה לבין שימור מהירות, באמצעות השוואה בין גלגל 110 מ"מ לבין לגלגל 125 מ"מ:


השפעת קוטר גלגל על החלקה על רולרבליידס:



רמת הקושי של הגלגל - אחיזה, מהירות, תמרון ושיכוך

עקרונות מנחים: אחיזה בקרקע: ככל שהגלגל רך יותר, רמת האחיזה ביחס לקרקע משתפרת, דבר המאפשר תמרון וזריזות יעילים יותר. ככל שהגלגל קשה יותר, רמת האחיזה בקרקע יורדת, דבר המאפשר שימור אנרגיה של הדחיפה בתאוצה, ושימור מהירות גבוהה. רמת קושי הגלגלים תקבע על פי מטרת או סגנון החלקה: הוקי וסלאלום - רך החלקה כללית או אורבני - בינוני סקייטפארק - בינוני עד קשה מרוצים - קשה סוג הקרקע/משטח:

נדרש להתאים את רמת קושי הגלגל לסוג הקרקע או למשטח ההחלקה. ניקח לדוגמה שני סוגי משטח שונים, משטח חיצוני מבטון מוחלק (מחוספס) אל מול משטח פרקט באולם סגור (חלק): בטון מוחלק: רמת אחיזה -בינונית מטרת תרגול - ספרינט, פניות, וסלאלום רמת קושי גלגל - בינוני פרקט:

רמת אחיזה - נמוכה מטרת תרגול - ספרינט, פניות, וסלאלום רמת קושי גלגל - רך שיכוך: הגלגל מבצע את השיכוך ביחס לקרקע ואת ההיזון החוזר (REBOUND) מהקרקע.

השיכוך נדרש בעיקר כדי להשאיר את המחליק כמה שיותר מחובר לקרקע ביחס לכל השינויים שהגלגלים מבצעים: שינוי מהירות, שינוי זווית הגלגל ביחס לקרקע במהלך פניות, ושינוי זווית הגלגל ביחס לשיפועים וחריצים בקרקע. שחיקה: קיימת התאמה בין רמת קושי הגלגלים לבין השחיקה שלהם, ככל שהגלגל רך, בהתאמה תהליך השחיקה יהיה מהיר. השחיקה תלויה גם בסגנון ההחלקה, סוג ואיכות הקרקע ובתחזוקה. סגנון החלקה: החלקה בסגנון סלאלום (עדיפות לרמת קושי גלגל רך-בינוני) במשטח יעודי לרולרבליידס תוך התמקדות בתרגילים על קונוסים, לא תשחוק באופן יעיל את הגלגלים. לעומת זאת, החלקה בסגנון אורבני (עדיפות לרמת קושי גלגלים בינוני) בעיקר על סוג קרקע מאספלט לא מהודק עם בקעים ומעברים בין כביש למדרכות ואבן משתלבת. בואו נוסיף לזה את העובדה שהחלקה בסגנון כזה בדרך כלל לא מתבצעת עם מעצור על הרולרבליידס, אלא עצירות יבוצעו על ידי עצירת T או כל סוג אחר של סלייד (POWERSLIDE, MAGICSLIDE, HOCKEY STOP), מה שיגביר את החיכוך של הגלגל מול הקרקע ויזרז באופן משמעותי את השחיקה. השחיקה המהירה מוסיפה עלות אחזקה, לאור הצורך בהחלפת גלגלים במרווחי זמן קצרים. נדרש גם לבצע החלפת מיקום גלגלים/רוטציה (ROTATION) כדי להפחית את השחיקה, וכדי לשמר יעילות דחיפה ודיוק בתמרון. ניתן לראות כיצד לבצע רוטציה בגלגלים בפוסט הרלוונטי ברולרבלוג שלנו:

השפעת קושי גלגל על החלקה ברולבליידס:


סוג חתך הגלגל - אחיזה , זווית ביחס לקרקע ותמרון

החתך של הגלגל (PROFILE) משפיע על האחיזה של הגלגל בקרקע, הזווית שהגלגל מסוגל להגיע אליה ביחס לקרקע, יכולת מעבר בסוגי משטחים ויכולת התמרון. ישנם שלושה סוגי חתך עיקריים: צר, מעוגל ושטוח. ישנם גם סוגי ביניים, ההסבר יתמקד בשלושה העיקריים. חתך צר - מיועד בעיקר לספיד סקייטינג, מאפשר מהירות גבוהה, מאפשר יעילות של הדחיפה גם בהטייה בזווית גדולה של הגלגל, נשחק מהר היות וקיים מעט חומר בקצה החד. חתף מעוגל - הנפוץ ביותר, מתאים להחלקה כללית או לסגנון אורבני, קצה גלגל מעוגל מאפשר שמירה על מהירות באופן יעיל, בנוסף מאפשר הטייה בזווית מספקת לצורך יעילות בדחיפה. חתך מעוגל יעיל במעבר בין סוגי משטחים ובמשטחים מחוספסים כמו אספלט לא מהודק, או כל משטח עם גבשושיות, בקעים וחתכים. האחיזה לא תהיה מיטבית אף פעם, אולם הגלגל יאפשר את המעבר טוב מבחינת התמרון, וסביר מבחינת היציבות (במקרה כזה נעדיף רמת קושי בינונית). חתך עגול מכיל יותר חומר בקצה, ולכן השחיקה ביחס לחתך צר תהיה איטית יותר. חתף שטוח - מתאים להוקי, סקייטפארק (AGGRESSIVE) והחלקה בגשם. חתך גלגל שטוח מאפשר יציבות, גם בהחלקה בקו ישר וגם בקפיצות. יאפשר לשמור על יציבות בפניות מהירות וחדות מצד לצד לדוגמה במשחק הוקי. חתך שטוח מכיל יותר חומר, ולכן השחיקה ביחס לחתך צר או עגול תהיה איטית יותר. השפעת חתך גלגל על סגנון החלקה ברולבליידס וביצועים:

סרטון מסכם לנושא סוגי חתך גלגלים:

ליבת הגלגל:

עשויה מפלסטיק, אלומיניום או קרבון. משפיעה על החוזק ועל יכולת של הגלגל לשאת את משקל ועומס המחליק.

מומנט והקשר בין קוטר הגלגלים לבין קריסה פנימה של הרולרבליידס

כשמסתכלים על הילדה שבתמונה ניתן לראות שהרולרבליידס שנמצא בצד ימין של התמונה מעט קורס פנימה (מצויר קו שחור בסמוך לקריסה). הקריסה עלולה לקרות מכמה סיבות שונות: הרולרבליידס עשוי מחומרים רכים מדי בשילוב יכולת נמוכה של מנגנוני סגירה ושריכה, כל אלו יאפשרו לרגל לנועה בתוך המגף. סיבה נוספת לקריסה הינה היכולת של המחליק (האדם). חוסר מודעות לתנועה הנכונה הנדרשת, או ליקוים בתנועה של הרגל שמקורם גם ממפרק הירך וגם ממפרק הקרסול (מפרק הברך לא מסוגל לבצע תנועת קריסה פנימה כל עוד הוא תקין, אולם משפיע על תפקודם של המפרקים האחרים). ניתן לתקן את התופעה גם אצל ילדים וגם אצל מבוגרים, על ידי התאמת רולרבליידס על פי המטרות ועל פי העומס. בנוסף, אימון נכון שמבוסס על תרגילי חיזוק ללא רולרבליידס, ועל ידי הדרכה להחלקה נכונה על רולרבליידס, יביאו לשיפור משמעותי. גורם נוסף שמשפיע על הקריסה הינו קוטר הגלגל, בפסקה הבאה יוסבר מדוע ככל שעולים בקוטר הגלגלים, כך עולה הסיכוי לקריסה בקרב מחליקים להם נטייה לכך.

הגדרה כוללת:

מומנט - כוח שגורם לתנועה סיבובית. מורכב מכוח, מנוף וזווית היישום. הגדרות מרכיבי המומנט, והשפעתם על קריסת הרגל: המנוף - אורך המנוף נקבע בין מוקד הגלגל לבין חיבור המרכב (FRAME) עם המגף. ככל שקוטר הגלגל עולה, בהתאמה המנוף עולה ולכן המומנט עולה, לרולרבליידס יהיה יותר קשה לשמור על הרגל ישרה וללא קריסה, והדבר יהיה תלוי יותר ביכולות של המחליק (האדם). דרך נוספת לקצר את המנוף, ובכך להפחית את המומנט, הינה לקנות מרכב עם נקודות מגע קצרות בחיבור שבין המרכב לבין המגף. בכף ניתן גם להוריד את מרכז הכובד. ישנן כמה חברות שמתמחות ביצירת מרכבים עם נקודות מגע נמוכות, לדוגמה: חברת POWERSLIDE עם מרכב טריניטי (TRINITY) נמוך, עבור החלקה עם גלגלים גדולים, או עבור הפחתת הקריסה. הכוח - ככל שלמחליק יש יותר יעילות מבחינת הטכניקה ויותר כוח דחיפה מבחינה פיזיולוגית, בהתאמה הרולרבליידס פחות יצליח להחזיק כנגד הקריסה. על זה נדרש להוסיף את משקלו של המחליק ואת המשקל הנוסף שהוא נושא על גבו (לדוגמה תיק עם ציוד), גם המשקל הוא חלק מהכוח, וישפיע על הקריסה. זווית היישום - ככל שהרגל ישרה כך זווית היישום קטנה, ככל שהרגל תתרחק הצידה (תנועת הרחקה) על מנת לבצע את הדחיפה, כך זווית היישום תגבר והסיכוי לקריסה יגבר. לכן, לא מודדים את הקריסה במצב עמידה (זווית ישום אפס, אלא במצב החלקה, כאשר הרגל במצב דחיפה/הרחקה, שם זווית היישום גדולה ומשפיעה על הקריסה.


ניתוח מקרה - דוגמה כדי להסביר איך מומנט נכנס בשיקול של בחירת קוטר גלגל: נתונים: מחליק ברמה בינונית עם נטייה קלה לקריסת רגל, שרוצה להצטרף לקבוצת מחליקים במרחב עירוני על בשבילי אופניים. קוטר גלגל 84 מ"מ יעשה את העבודה היטב, למרות שלא יהיה יעיל במהירות גבוהה. לעומת זאת, קוטר גלגל 110 מ"מ ישפיע באופן מובהק על הקריסה. לכאורה באמצעות גלגל בקוטר 110 מ"מ במהירות גבוה יהיה יותר יעיל, ובכך יוכל להדביק את הקצב של הקבוצה, בפועל לאור הצורך לאזן את הרגל כנגד הקריסה, יאבד הרבה אנרגיה בדרך לשימור המהירות.












91 צפיות0 תגובות
bottom of page